Wegen en verkeer

Doelstellingen

Wegen en verkeer

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

T1

T2

1. Veilige en toekomstbestendige wegen in de gemeente Borger-Odoorn.

1.1 Inzet van extra middelen (2018-2023) voor het groot onderhoud om de algehele kwaliteit van de wegen te verbeteren middels door de raad geaccordeerde prioriterings-sytematiek.

2. Verbeteren plattelandswegen.

2.1 Gedurende de inzet van extra middelen (2018-2023) wordt jaarlijks € 400.000 geïnvesteerd in verbetering van plattelandswegen. (Fiets-) Plattelandswegen die worden gebruikt door recreanten en toeristen krijgen hierbij prioriteit.

3. Uitvoering geven aan nieuw  Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).

3.1 Jaarlijks projecten uitvoeren die komen uit het uitvoeringsprogramma van het GVVP.

4. Kunstwerken in beeld brengen.

4.1 Inventariseren en 0-meting uitvoeren van alle kunstwerken (bruggen, tunnels, sluizen ed).

4.2 Beleid met financiële paragraaf ontwikkelen voor alle kunstwerken binnen de gemeente.

Toelichting

3.1 Er worden inmiddels jaarlijks projecten uitgevoerd die voortvloeien uit het GVVP.

In 2021 zijn de volgende verkeersprojecten gestart/in uitvoering:
1. Inrichten Valtherweg/Exloërweg tussen Oude Dijk te Exloo en Hondsrugweg te Valthe als Erftoegangsweg A. Gezien de vele verkeersbewegingen, de omvang van de recreatieve sector om deze weg heen (met alle verkeersbewegingen van dien) en meldingen van omwonenden is de ontwerpfase inmiddels afgerond en is de voorbereiding op realisatie gestart.
2. Verbeteren Dwarsdiep Nieuw-Buinen binnen mogelijkheden van Gebiedsontsluitingsweg en Dwarskade herinrichten als fietsstraat. De positie van de fiets en het kruispunt Parkstaat-Dwarsdiep staan al jaren hoog op het lijstje van Dorpsbelangen Nieuw-Buinen en de lokale ondernemersvereniging. Ook inwoners van Nieuw-Buinen ervaren hier knelpunten. Vooral de positie van de fietser is bij dit project een aandachtspunt. De ontwerpfase is inmiddels afgerond. Voorbereiding op realisatie wordt in de loop van 2022 gestart, mits er voldoende financiën beschikbaar zijn.
3. Melkweg Klijndijk. Dit project is inmiddels gerealiseerd. Het betreft herinrichting binnen de bebouwde kom, conform variant B die door de gemeenteraad is gekozen. Buiten de bebouwde kom wordt dubbele asmarkering aangebracht conform het wegbeeld van een Gebiedsontsluitingsweg (80 km/u) buiten de bebouwde kom (vergelijkbaar met de al aanwezige dubbele asmarkering op de Oude Dijk tussen Exloo en 2e Exloërmond).
4. Zuiderdiep Valthermond. Het wijzigen van het verkeersbeeld lift bij dit project mee in het project van groot wegenonderhoud. De belangrijkste verkeerselementen zijn het aanbrengen van een (moeilijk) overrijdbare middengeleider en attenderende rode kruispunten. Ook wordt het fietspad op het overgrote deel verbreed naar 3 meter en gaan voetgangers hier ook gebruik van maken. De huidige breedte van het voetpad is op veel plekken niet geschikt voor minder valide voetgangers en het huidige fietspad voldoet niet meer aan de nieuwste verkeersveiligheidsbreedtes. Met het integreren van de functies in een extra breed fietspad worden beide problemen aangepakt. Om grote snelheidsverschillen te voorkomen zullen bromfietsers in het vervolg gebruik moeten maken van de rijbaan. Dit is in overeenstemming het met GVVP. Het project is nog in uitvoering.
5. Noorderdiep Nieuw-Buinen ten westen van de Mondenweg. Dit betreft een wegenonderhoudsproject waarbij verkeer aanhaakt. In dit project werd dit deel van het Noorderdiep ingericht als 30 km/u-zone, conform het GVVP. Dit project is inmiddels afgerond.
6. Diverse kleine maatregelen. Afgelopen jaar zijn op diverse locaties kleine maatregelen getroffen worden. Bijvoorbeeld door het plaatsen van 30 km/u-zoneborden bij wegen die al op de juiste wijze zijn ingericht. De grootste quick-wins op dit gebied zijn inmiddels wel uitgevoerd.
7. Voor het project Zuiderdiep Drouwenermond is gestart met de ontwerpfase. Uitgangspunten die in het ontwerp worden meegenomen zijn het verkleinen van de bebouwde kom en invoering van 30 km/u binnen en 60 km/u buiten de bebouwde kom (nu geldt een maximum snelheid van 70 km/u). Het ontwerp moet leiden tot een inrichting als Erftoegangsweg, conform het GVVP.
8. Hoofdweg Klijndijk (tussen rotonde Klijndijk en afslag Emmen-Noord) afwaarderen. Dit project heeft raakvlak met project N34 Klijndijk. Doordat langs de N34 een nieuwe parallelweg wordt gerealiseerd vervalt de gebiedsontsluitende functie van dit gedeelte van de Hoofdweg. Naar aanleiding van bewonersbijeenkomsten is gekozen de Hoofdweg aan de Emmense zijde af te sluiten voor verkeer. Hiermee wordt verkeer van en naar Emmen gestimuleerd gebruik te maken van de nieuwe aansluiting bij Klijndijk en wordt de verkeersveiligheid op dit deel van de Hoofdweg verbeterd. De ontwerpfase is in 2021 gestart.
9. Exloërweg/Weerdingerweg Valthe (tussen Hondsrugweg en bebouwde komgrens Weerdingerweg). Dit wegvak is in het GVVP gecategoriseerd als een Gebiedsontsluitingsweg (50 km/u). Vanuit Valthe is aangegeven dat de positie van de fiets hier een groot knelpunt is. Om dat knelpunt te verbeteren is in 2021 een ontwerptraject gestart.

4.1 Het technisch onderzoek van nagenoeg alle bruggen is conform planning in 2021 afgerond. Voor een tweetal bruggen is nader materiaalonderzoek ingesteld. Wij verwachten in kwartaal 2 van 2022 de definitieve resultaten.

4.2 Het materiaalonderzoek van 2 bruggen is nog niet binnen. Derhalve is ook de financiële paraaf over onderhoud bruggen nog niet definitief op te stellen. Wij verwachten dit in kwartaal 3 van 2022 te presenteren.

Deze pagina is gebouwd op 10/04/2022 13:17:38 met de export van 09/28/2022 12:48:41