Paragrafen

Lokale heffingen

Beleid Reinigingsheffingen
In onze gemeente wordt de afvalstoffenheffing geheven op basis van het Diftar-systeem. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht deel en een variabel deel. De hoogte van het variabel deel wordt bepaald door het aantal aangeboden kilo's restafval en door het aantal ledigingen van de restcontainer. Het aanleveren van zowel de PMD- als de GFT-container is gratis.
Uitgangspunt bij de afvalstoffenheffing is een 100% kostendekking. Verschillen tussen Begroting en Rekening worden verrekend met de bestemmingsreserve afval. Als de reserve onvoldoende hoog is om een nadeel te dekken komt het nadeel ten laste van de Algemene Middelen.

Tarieven 2021 voor de burger:

Bij de legesverordening 2021 zijn de volgende
tarieven vastgesteld.

Vast tarief:

€ 133,00 per aansluiting

Variabel tarief:

€ 0,20 per kilo restafval

€ 4,00 per lediging container restafval

€ 1,80 per opening ondergrondse container (GFT en restafval)

Aangeleverde kilo's GFT/PMD zijn gratis

Afvalbrengpunt (ABP):

€ 0,15 per kilo grof huishoudelijk afval

€ 0,00 Per kilo grof tuinafval

Inzamelingsfrequentie: 

3 wekelijks

Aantal aansluitingen: 

10.950

Betaalde poorttarieven bij Attero voor
de gemeente:

Verbrandingsbelasting:

€ 33,15 per ton

Poorttarief GRIJS:

€ 41,40 per ton

Poorttarief GROEN:

€ 40,14 per ton

Aantallen tonnages/ledigingen 2021

Afvalstromen

Tonnages

Ledigingen

begroting

rekening

verschil

begroting

rekening

verschil

Restafval (grijs)

1.600

2.305

705

90.000

97.719

7.719

Groenafval (GFT)

3.000

2.753

-247

100.000

90.146

-9.854

Plastic, metalen, drankkartons (PMD)

700

937

237

136.000

145.670

9.670

Grof (huishoudelijk) afval ABP

1.750

1.684

-66

Grof tuinafval ABP

2.700

2.341

-359

Totalen

9.750

10.020

270

326.000

333.535

7.535

 
Kostendekkendheid 2021

Totale kosten afval

Begroting

Rekening

Saldo

1. Algemene kosten afval

460.868

506.257

45.390

2. Huis aan huis inzameling

477.278

524.921

47.643

3. Kosten ABP

460.047

448.594

-11.453

4. Kosten overige afvalstromen

207.009

93.944

-113.065

5. Overige indirecte kosten

826.067

844.249

18.182

Subtotaal:

2.431.268

2.417.965

-13.303

6. Storting in voorziening afval

5.649

5.649

Totaal kosten

2.431.268

2.423.614

-7.654

7. Storting in reserve afval 

0

122.985

122.985

Totaal lasten afval 2021

2.431.268

2.546.599

115.331

Totaal opbrengsten

-2.431.268

-2.546.599

-115.331

Kostendekkingspercentage

100%

100%

0

Toelichting verschillen Begroting / Rekening 2021
De werkelijke uitgaven afvalstoffen waren in 2021 totaal € 7.654 lager dan begroot en de inkomsten € 115.331 hoger dan begroot. Per saldo dus een voordeel in 2021 van € 122.985.
Met ingang van 2021 is het inleveren van gft gratis en is de prijs per lediging van een restcontainer met € 1 verhoogd. Op begrotingsbasis is een inschatting gemaakt met betrekking tot het aantal ingeleverde kilo's en ledigingen. Het effect van de maatregelen heeft anders uitgepakt dan verwacht. Er zijn meer kilo's aangeleverd en meer ledigingen restafval gedaan dan vooraf was ingeschat. Opgemerkt wordt dat ten opzichte van de werkelijkheid 2020 de in rekening gebrachte kilo's voor zowel restafval als grof huishoudelijk afval wederom zijn gedaald met respectievelijk 350 en 343 ton.
Het voordeel wordt gestort in de reserve en in de voorziening. De stand van de reserve is na de storting € 192.181 en die van de voorziening € 17.961.
NB: Zowel de begrote kosten als de inkomsten zijn € 32.000 hoger dan in de primitieve begroting 2021 was opgenomen. Dit wordt veroorzaakt doordat bij de legesverordening 2021 is besloten de kilo's gft niet in rekening te brengen en de lediging van een restcontainer met € 1 te verhogen.

Onderstaand worden de verschillen 2021 tussen de begroting en de rekening per onderdeel nader toegelicht.

Toelichting lasten/uitgaven afval

Algemene kosten afval
De werkelijke algemene lasten afval waren € 45.390 hoger dan begroot. De verhoging wordt o.a. veroorzaakt door de inhuur van een afvalcoach, de implementatie van DIFTAR/koppeling met financiële boekhouding, de digitale afvalwijzer en het opstellen van een grondstoffenvisie.

Kosten huis aan huis inzameling
De werkelijke kosten voor de huis aan huis inzameling waren € 47.643 hoger dan begroot. Eenvoudigweg omdat er meer afval is aangeboden. Vooral de meer ingezamelde tonnages en de stijging van het aantal ledigingen restafval zorgen voor hogere kosten.

Kosten Afvalbrengpunt (ABP)
Het betreft hier een voordeel van € 11.453. Dit voordeel wordt veroorzaakt door minder aangeleverde kilo's van diverse afvalstromen (vooral grof tuin afval, hout en asbest) en door hogere vergoedingen voor o.a. oud papier ABP en ijzer. Het voordeel wordt negatief beïnvloed door de hogere exploitatielasten vrachtauto's en de hogere verwerkingskosten matrassen.

Kosten overige afvalstromen
Per saldo is op dit onderdeel sprake van een voordeel van € 113.065. Het voordeel ontstaat grotendeels door de lagere kosten voor inzameling oud papier door scholen en verenigingen. Doordat de prijs van oud papier bijna heel 2021 boven de vastgestelde garantieprijs lag was het niet noodzakelijk voor de inzamelaars om gebruik te maken van de garantieregeling.
Het overige voordeel ontstaat door een combinatie van voor- en nadelen. Voordelen worden behaald door minder aangeleverde kilo's kringloopwinkel (tijdelijk gesloten) en legen bladbakken (kosten derden), nadelen door meer kilo's luiers en lagere opbrengsten verpakkingsglas.

Overige indirecte kosten
Het betreft hier een nadeel van € 18.182 en dit ontstaat door een combinatie van nadelen en een voordeel. Het nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door kosten eigen dienst met betrekking tot kwijtschelding en bladbakken. Een voordeel is op de stelpost niet in rekening gebrachte kilo's, deze zijn reeds verwerkt in de werkelijke opbrengsten.

Reserves en voorzieningen
Het voordeel op de kosten en het voordeel op de opbrengsten wordt conform huidig beleid gestort in de reserve afval.
Het voordeel op de kapitaallasten wordt conform de BBV-voorschriften gestort in de voorziening afval.

Toelichting baten/inkomsten afval

De werkelijke inkomsten afvalstoffen zijn per saldo € 115.331 hoger dan begroot. Dit voordeel werd vooral veroorzaakt door een hogere opbrengst op het variabele deel van de afvalstoffenheffing voor restafval. Zowel het aantal kilo's (+705.000 kg) als het aantal ledigingen (+7.719) was hoger dan geraamd.
De werkelijke inkomsten vast tarief voor huishoudelijk waren lager dan de raming.

Deze pagina is gebouwd op 10/04/2022 13:17:38 met de export van 09/28/2022 12:48:41