Beleid Reinigingsheffingen
In onze gemeente wordt de afvalstoffenheffing geheven op basis van het Diftar-systeem. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht deel en een variabel deel. De hoogte van het variabel deel wordt bepaald door het aantal aangeboden kilo's restafval en door het aantal ledigingen van de restcontainer. Het aanleveren van zowel de PMD- als de GFT-container is gratis.
Uitgangspunt bij de afvalstoffenheffing is een 100% kostendekking. Verschillen tussen Begroting en Rekening worden verrekend met de bestemmingsreserve afval. Als de reserve onvoldoende hoog is om een nadeel te dekken komt het nadeel ten laste van de Algemene Middelen.
Tarieven 2021 voor de burger:
Bij de legesverordening 2021 zijn de volgende | |
---|---|
Vast tarief: | € 133,00 per aansluiting |
Variabel tarief: | € 0,20 per kilo restafval |
€ 4,00 per lediging container restafval | |
€ 1,80 per opening ondergrondse container (GFT en restafval) | |
Aangeleverde kilo's GFT/PMD zijn gratis | |
Afvalbrengpunt (ABP): | € 0,15 per kilo grof huishoudelijk afval |
€ 0,00 Per kilo grof tuinafval | |
Inzamelingsfrequentie: | 3 wekelijks |
Aantal aansluitingen: | 10.950 |
Betaalde poorttarieven bij Attero voor | |
Verbrandingsbelasting: | € 33,15 per ton |
Poorttarief GRIJS: | € 41,40 per ton |
Poorttarief GROEN: | € 40,14 per ton |
Aantallen tonnages/ledigingen 2021 | ||||||
Afvalstromen | Tonnages | Ledigingen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
begroting | rekening | verschil | begroting | rekening | verschil | |
Restafval (grijs) | 1.600 | 2.305 | 705 | 90.000 | 97.719 | 7.719 |
Groenafval (GFT) | 3.000 | 2.753 | -247 | 100.000 | 90.146 | -9.854 |
Plastic, metalen, drankkartons (PMD) | 700 | 937 | 237 | 136.000 | 145.670 | 9.670 |
Grof (huishoudelijk) afval ABP | 1.750 | 1.684 | -66 | |||
Grof tuinafval ABP | 2.700 | 2.341 | -359 | |||
Totalen | 9.750 | 10.020 | 270 | 326.000 | 333.535 | 7.535 |
Kostendekkendheid 2021
Totale kosten afval | Begroting | Rekening | Saldo |
---|---|---|---|
1. Algemene kosten afval | 460.868 | 506.257 | 45.390 |
2. Huis aan huis inzameling | 477.278 | 524.921 | 47.643 |
3. Kosten ABP | 460.047 | 448.594 | -11.453 |
4. Kosten overige afvalstromen | 207.009 | 93.944 | -113.065 |
5. Overige indirecte kosten | 826.067 | 844.249 | 18.182 |
Subtotaal: | 2.431.268 | 2.417.965 | -13.303 |
6. Storting in voorziening afval | 5.649 | 5.649 | |
Totaal kosten | 2.431.268 | 2.423.614 | -7.654 |
7. Storting in reserve afval | 0 | 122.985 | 122.985 |
Totaal lasten afval 2021 | 2.431.268 | 2.546.599 | 115.331 |
Totaal opbrengsten | -2.431.268 | -2.546.599 | -115.331 |
Kostendekkingspercentage | 100% | 100% | 0 |
Toelichting verschillen Begroting / Rekening 2021
De werkelijke uitgaven afvalstoffen waren in 2021 totaal € 7.654 lager dan begroot en de inkomsten € 115.331 hoger dan begroot. Per saldo dus een voordeel in 2021 van € 122.985.
Met ingang van 2021 is het inleveren van gft gratis en is de prijs per lediging van een restcontainer met € 1 verhoogd. Op begrotingsbasis is een inschatting gemaakt met betrekking tot het aantal ingeleverde kilo's en ledigingen. Het effect van de maatregelen heeft anders uitgepakt dan verwacht. Er zijn meer kilo's aangeleverd en meer ledigingen restafval gedaan dan vooraf was ingeschat. Opgemerkt wordt dat ten opzichte van de werkelijkheid 2020 de in rekening gebrachte kilo's voor zowel restafval als grof huishoudelijk afval wederom zijn gedaald met respectievelijk 350 en 343 ton.
Het voordeel wordt gestort in de reserve en in de voorziening. De stand van de reserve is na de storting € 192.181 en die van de voorziening € 17.961.
NB: Zowel de begrote kosten als de inkomsten zijn € 32.000 hoger dan in de primitieve begroting 2021 was opgenomen. Dit wordt veroorzaakt doordat bij de legesverordening 2021 is besloten de kilo's gft niet in rekening te brengen en de lediging van een restcontainer met € 1 te verhogen.
Onderstaand worden de verschillen 2021 tussen de begroting en de rekening per onderdeel nader toegelicht.
Toelichting lasten/uitgaven afval
Algemene kosten afval
De werkelijke algemene lasten afval waren € 45.390 hoger dan begroot. De verhoging wordt o.a. veroorzaakt door de inhuur van een afvalcoach, de implementatie van DIFTAR/koppeling met financiële boekhouding, de digitale afvalwijzer en het opstellen van een grondstoffenvisie.
Kosten huis aan huis inzameling
De werkelijke kosten voor de huis aan huis inzameling waren € 47.643 hoger dan begroot. Eenvoudigweg omdat er meer afval is aangeboden. Vooral de meer ingezamelde tonnages en de stijging van het aantal ledigingen restafval zorgen voor hogere kosten.
Kosten Afvalbrengpunt (ABP)
Het betreft hier een voordeel van € 11.453. Dit voordeel wordt veroorzaakt door minder aangeleverde kilo's van diverse afvalstromen (vooral grof tuin afval, hout en asbest) en door hogere vergoedingen voor o.a. oud papier ABP en ijzer. Het voordeel wordt negatief beïnvloed door de hogere exploitatielasten vrachtauto's en de hogere verwerkingskosten matrassen.
Kosten overige afvalstromen
Per saldo is op dit onderdeel sprake van een voordeel van € 113.065. Het voordeel ontstaat grotendeels door de lagere kosten voor inzameling oud papier door scholen en verenigingen. Doordat de prijs van oud papier bijna heel 2021 boven de vastgestelde garantieprijs lag was het niet noodzakelijk voor de inzamelaars om gebruik te maken van de garantieregeling.
Het overige voordeel ontstaat door een combinatie van voor- en nadelen. Voordelen worden behaald door minder aangeleverde kilo's kringloopwinkel (tijdelijk gesloten) en legen bladbakken (kosten derden), nadelen door meer kilo's luiers en lagere opbrengsten verpakkingsglas.
Overige indirecte kosten
Het betreft hier een nadeel van € 18.182 en dit ontstaat door een combinatie van nadelen en een voordeel. Het nadeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door kosten eigen dienst met betrekking tot kwijtschelding en bladbakken. Een voordeel is op de stelpost niet in rekening gebrachte kilo's, deze zijn reeds verwerkt in de werkelijke opbrengsten.
Reserves en voorzieningen
Het voordeel op de kosten en het voordeel op de opbrengsten wordt conform huidig beleid gestort in de reserve afval.
Het voordeel op de kapitaallasten wordt conform de BBV-voorschriften gestort in de voorziening afval.
Toelichting baten/inkomsten afval
De werkelijke inkomsten afvalstoffen zijn per saldo € 115.331 hoger dan begroot. Dit voordeel werd vooral veroorzaakt door een hogere opbrengst op het variabele deel van de afvalstoffenheffing voor restafval. Zowel het aantal kilo's (+705.000 kg) als het aantal ledigingen (+7.719) was hoger dan geraamd.
De werkelijke inkomsten vast tarief voor huishoudelijk waren lager dan de raming.